Grudzień 2012
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
Styczeń 2013
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Luty 2013
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28

Nie chcesz miec kaca?

Konto usunięte • 2013-01-17, 18:09
Sposób na kaca od nadmiaru piwek
Polecam

Salomon Szereszewski – rosyjski dziennikarz, reporter litewskiego dziennika, słynny mnemonista. Był badany przez Aleksandra Łurię przez prawie 30 lat i opisany w książce "Umysł mnemonisty", znany w literaturze jako "S".



Szereszewski cechował się fenomenalną pamięcią. Potrafił bezbłędnie powtarzać dowolnie długie listy słów i liczb. Mógł je odtwarzać potem w dowolnej kolejności – od przodu równie łatwo jak od tyłu, jeśli powiedziano mu jakąś liczbę z listy, potrafił od razu przypomnieć sobie wszystkie sąsiadujące z nią. Nie popełniał przy tym żadnych błędów. Także po wielu latach – np 15 czy 20 – odtwarzał dowolną, wcześniej zapamiętaną listę bezbłędnie. (Przypominał sobie również moment, w którym zapamiętywał dany ciąg liczb, pozycje i ubiór badacza itp.) Podobnie było z ciągami słów a także np. tekstami w obcych językach.

Eksperyment. W jednym z eksperymentów pokazano mu cyfry ułożone w cztery kolumny, (13 cyfr w dwóch środkowych kolumnach i 12 w brzegowych). Szereszewski przyglądał się im przez trzy minuty. Następnie odtworzył tablicę bezbłędnie, wymieniając wszystkie liczby w ciągu 40 sekund. Potrafił wymienić je w dowolnej kolejności – w kolumnach bądź rzędach, po przekątnej, ruchem skoczka szachowego. 90 sekund zajęło mu przekształcenie wszystkich 50 cyfr w jedną liczbę 50-cyfrową.

Łuria ustalił, że Szereszewski posługiwał się m.in. bardzo plastycznymi, obrazowymi przedstawieniami umysłowymi, po to, aby zapamiętać np. ciąg słów: Doświadczam zwykle smaku i wagi słowa, swoje uczucia z nim związane, nie tylko obrazy jakie ono wywołuje. W ten sposób słowo zapamiętuje się samo. Jest to tak zwana synestezja (Szereszewski doświadczał bardzo wyrazistych wrażeń wzrokowych słysząc określony dźwięk, mógł mieć także wrażenia smakowe, dotykowe itd.) Było to trudne do zniesienia – ze względu na swoje wrażenia nie mógł np. jeść czytając. Wyposażony był także w wyobraźnię (pamięć) ejdetyczną.

"S" posługiwał się skojarzeniami i obrazami umysłowymi. Np. gdy chciał zapamiętać ciąg cyfr, wyobrażał ich sobie jako ludzi: "1 jest wyniosłym mężczyzną, 2 pełną animuszu kobietą..." Wyuczone ciągi cyfr potrafił odtwarzać w dowolnej kolejności, bowiem układał je jak ludzi na scenie, którą całą widział oczami wyobraźni. Jest to jedna z mnemotechnik.

W literaturze przedmiotu opisanych jest wiele anegdot na temat Szereszewskiego:

-Jako dziennikarz musiał słuchać każdego dnia wytycznych przełożonego, przekazującego informacje zawierające np. adresy, które trzeba było sprawdzać. Przełożony zirytował się pewnego dnia, że Szereszewski niczego nie notuje. "S" twierdził, że wszystko pamięta i udowodnił to, powtarzając słowo w słowo wypowiedzi szefa także z poprzednich zebrań. "S" był także zdziwiony, że inni muszą robić notatki i nie potrafią przypomnieć sobie dosłownie słów przełożonego – uważał, iż każdy posiada zdolności zapamiętywania takie jak on sam.
-Fenomenalna pamięć Szereszewskiego szła w parze z przeciętną inteligencją.
-Potrafił z łatwością zapamiętywać bardzo złożone wzory matematyczne, nie rozumiejąc ich jednak.
-Gdy zadaniem było utrzymanie w pamięci formuł matematycznych lub sformułowań pozbawionych znaczenia, Szereszewski próbował nadać im swoiste znacznie. Na przykład konstruował historię, opisującą każdy element. Jeśli np pierwszym elementem była litera N – wyobrażał on sobie ją jako mężczyznę o nazwisku Neiman; kolejną kropkę (mnożenie) wyobrażał sobie jako dołek, który wykopuje Neiman, następnie wyobrażał sobie, że Neiman patrzy na drzewo w kształcie pierwiastka itp.
-Mimo fenomenalnej pamięci nie potrafił niekiedy rozpoznać znajomych osób np. przez telefon, pamiętał ich głos bowiem tak dokładnie z przeszłości, że wszelkie zmiany sprawiały, iż nie był w stanie zidentyfikować tej osoby jako znajomej.
Tendencja do przekładania dochodzących informacji na obrazy umysłowe bardzo Szereszewskiemu przeszkadzała. Nie potrafił np. podczas rozmowy pohamować owej skłonności. Na przykład pewnego dnia zapytał sprzedawczynie, czy ma lody, ona odpowiedziała mu w opryskliwej formie, co Szereszewski wyobraził sobie jako czarną substancję wypływającą z jej ust, zupełnie tracąc apetyt.
-W zapamiętywaniu bardzo przeszkadzały mu bodźce uboczne. Np. gdy podczas słuchania tekstu, który miał zapamiętać, ktoś kaszlnął, w wyobraźni jego pojawiały się obrazy mgły, która zasłania zapamiętywany materiał.
-Szereszewski miał ogromne kłopoty z zapominaniem, co było dla niego bardzo nieprzyjemne. Nie potrafił zapominać informacji. Wpadł na pomysł, aby zbędne dane zapisywać w wyobraźni na tablicy, a następnie je wymazywać. Jednak ta metoda nie zawsze działała. Podobnie pewne informacje spisywał w wyobraźni na kartkach, które następnie palił, jednak potrafił je odczytać ze spalonych kawałków – ta metoda też nie zawsze działała.
-Szereszewskipracował także jako artysta sceniczny: prosił publiczność o podanie dowolnie długiego ciągu słów, który następnie bezbłędnie powtarzał. Publiczność próbowała wprowadzić go w błąd, wymyślając słowa i zwroty pozbawione znaczenia. Rozbijał je w wyobraźni na poszczególne elementy i nadawał im osobny sens, zapamiętując w ten sposób całość.
-W pewnym momencie zapamiętywał ciąg słów i przy odtwarzaniu pominął wyraz "jajko". Tłumaczył swoją pomyłkę tym, że wyobraził je sobie stojące przy ścianie, ale ono zlało się z tłem – "Jak miałem zauważyć białe jajko pod białą ścianą?" Potem twierdził, że następnym razem postawiłby to jajko jako większe przy ścianie budynku i najlepiej przy latarni: "Nie umieszczam już rzeczy w nieoświetlonych miejscach (...) o wiele lepiej, kiedy w pobliżu jest jakieś źródło światła, ułatwiające ich znalezienie".
-Szereszewski miał kłopoty z zapamiętaniem informacji abstrakcyjnych, które trudno było przełożyć na obrazy np. "nicość", "nieskończoność".
-Pod koniec życia przebywał w szpitalu psychiatrycznym.

C🤬jowa sprawa, nie móc zapomnieć, choć pewnie na melanżach robił by furorę opowiadając wszystkim co naodp🤬lali. A tak poważnie to nie dziwię mu się, że w psychiatryku wylądował.

łazienka araba

Konto usunięte • 2013-01-17, 23:00
kibelos u arabuf



swoją drogą można pogadać sobie
Z cyklu Sadol bawi i uczy.
Od jakiegoś czasu, obserwuję duże zainteresowanie ze strony użytkowników Sadola tego typu tematami to i ja wrzucę coś swojego.
Tekst jest mojego autorstwa, opracowany swego czasu na zajęcia z architektury współczesnej.

Centralny Teatr Armii Czerwonej w Moskwie

Centralny Teatr Armii Czerwonej, będący projektem autorstwa zespołu radzieckich architektów: K. Ałabiana, W. Simbircewa oraz inżyniera technologii I. Malcyna, został zrealizowany w stylu określanym jako „Gotyk Stalinowski” lub klasycyzm socjalistyczny w latach 1934 - 40. Znajduje się on w czołówce największych teatrów świata. Zlokalizowany w najwyższym punkcie, w głębi placu Komuny (obecnie plac Suworowa), góruje nie tylko nad przestrzenią placu, ale stanowi także punkt orientacyjny dla całego regionu.


Projekt



Widok współczesny

Główną ideą projektu był symboliczny kształt pięcioramiennej gwiazdy, będącej emblematem Armii Czerwonej. Przekrój kolumny został ukształtowany na tej samej zasadzie, nawiązując przy tym do planu całego budynku. Autorzy, pragnąc w ten sposób, symbolicznie odzwierciedlić potęgę radzieckich sił zbrojnych, stworzyli niezgodną z charakterem architektury teatrów kompozycje symetryczną, dopasowując ja do z góry narzuconego schematu przestrzennego (tj. pięcioramiennej gwiazdy) co przysporzyło wielu problemów w organizacji przestrzeni wewnętrznej. Konieczność wpisania złożonego organizmu teatru w skomplikowaną ostrołukowa formę (rozmieszczenie holu reprezentacyjnego, otwartych reprezentacyjnych schodów, widowni, ogromnej sceny z jej złożonym kompleksem pomieszczeń) wymagała od architektów dużego nakładu pracy.


Rzut


Przekrój poprzeczny


Sytuacja

Nad główna salą, przewidzianą na 1900 miejsc, zbudowano „małą” salę kameralną na kolejne 400 miejsc. Na kolejnej kondygnacji, ponad salą studyjną, mieści się pracownia scenograficzna związana z obiema scenami. Widownię zrealizowano w formie amfiteatru z lożą w formie balkonu. Odległość ostatniego rzędu od sceny wynosi 32 metry. Plafon nad widownią i obramowanie portalu scenicznego są ozdobione malarstwem tematycznym (malarze: W. Faworski i Ł. Bruni). Główna scena o rozmiarach 37,5 m. x 29,6 m. i wysokości 33,5 metra została uzupełniona dwoma kieszeniami. Portal o wymiarach 24 m. x 14,5 m. zapewnia dobrą widoczność ze wszystkich miejsc, podzielonej na sektory widowni. Boczne śluzy pozwalają podawać, na płytkim proscenium, fragmenty dekoracji przy opuszczonej kurtynie oraz umożliwiają wchodzenie aktorów na pierwszy plan sceny i przed dekorację. Zainstalowano tam też system podnoszonych i opuszczanych platform.


Widok sceny


Detal Architektoniczny


Widok z Google Maps

Dla potrzeb szczególnie reprezentacyjnych spektakli z udziałem do 1000 aktorów, kawalerii i czołgów zostały wybudowane platformy poszerzające, ale sztuki o takim rozmachu nigdy się nie odbyły. Rezultatami mocno zawyżonych wymiarów teatru, (280 tysięcy zamiast 150 tysięcy metrów sześciennych) stały się przeskalowane wymiary sceny, powodując trudności w pracy takie jak: zła akustyka wynikająca ze zbyt dużej wysokości widowni, niemożność dobrego zaaranżowania kątów gwiazdy tworząc w nich ciemne i skomplikowane w układzie pomieszczenia kulis. Podporządkowanie kompozycji formie gwiazdy odbiło się również w wyglądzie zewnętrznym budynku. W jego złożonej sylwetce nieodpowiadającej wewnętrznemu układowi, górna część zwieńczonej pasem loggi, schodami i tarasami, jest praktycznie nieużywana.


Narożnik


Zniszczenia wojenne

Bibliografia (dla zainteresowanych tematem):

1. Gnedowski S., Khripunow J. Architektura teatru Radzieckiego, Stroiizdat, 1986, s. 119-121 (Ros: Архитектура советского театра)
2. Riabuszyn A.., Szyszkina I. Architektura Radziecka, Arkady, Warszawa 1987, s. 30-36


Jeśli temat się spodoba, postaram się wrzucić coś jeszcze.

Legenda skoków- Matti Nykaenen

Konto usunięte • 2013-01-17, 18:22
Ponieważ Schlierenzauer zbliża się do rekordu wszechczasów w ilości wygranych turniejów w skokach, a aktualny rekord należy do Mattiego Nykaenena chciałbym nieco przybliżyć sylwetkę tego 5+krotnego mistrza olimpijskiego i 10+krotnego mistrza đwiata. Łącznie odniósł 46 zwycięstw w Pucharze Świata, więcej niż ktokolwiek inny. Na podium stawał 76 razy co daje mu trzecie miejsce w historii, za swoim rodakiem Janne Ahonenem (108 razy na podium) i Adamem Małyszem (92). Nykänen wywalczył także 13 tytułów mistrza Finlandii, dwa razy był drugi i siedem razy trzeci. W latach 1985 i 1988 był wybierany najlepszym fińskim sportowcem.

Oto Matti Nykaenen




niestety Matti ma problem- pije alkohol


Matti Nykänen cierpi z powodu alkoholizmu. Po zakończeniu kariery 1991 roku próbował powrócić do sportu w 1994 roku, jednak po kilku nieudanych startach w Pucharze Kontynentalnym zrezygnował.
W 1991 roku Nykänen rozpoczął karierę muzyczną. Jego pierwszy album Yllätysten yö (pol. "Noc Niespodzianek") został wydany w 1992 roku i rozszedł się w ilości 25,000 kopii. Został tym samym drugim fińskim mistrzem olimpijskim, którego album uzyskał status złotej płyty (pierwszym był Tapio Rautavaara). Kolejny album Samurai wydany w 1993 roku nie odniósł takiego sukcesu, głównie z powodu nadużywania alkoholu oraz problemów małżeńskich.

tu Matti i jego Pani


W 2003 r. został skazany na cztery miesiące więzienia (w zawieszeniu) po próbie zaatakowania swojej czwartej żony nożem. Kilka miesięcy później napisał swoją słynną autobiografię Greetings from hell "Pozdrowienia z piekła". W październiku 2004 roku otrzymał kolejny wyrok - 26 miesięcy więzienia - za ciężkie uszkodzenie ciała (pod wpływem alkoholu poważnie ranił nożem starszego mężczyznę), ale z więzienia został zwolniony już we wrześniu 2005 r. Przebywając na zwolnieniu warunkowym został ponownie aresztowany za zaatakowanie żony. 16 marca 2006 r. został skazany na karę czterech miesięcy pozbawienia wolności. Wkrótce po zwolnieniu zranił nożem klienta pizzerii w Korpilahti. Został skazany na dwa lata pozbawienia wolności, jednakże karę zmniejszono do 60 dni oraz 57 godzin pracy społecznej.

Co ciekawe dorabia jako striptizer i model


po detale zapraszam na pl.wikipedia.org/wiki/Matti_Nyk%C3%A4nen