Trzy karetki (lub więcej), kilka zastępów straży pożarnej do wypadku dwóch ofiar by ostatecznie stwierdzić że potrzebny jednak helikopter... Ktoś dzwoni na pogotowie bo członek rodziny ma np. udar, to słyszy że trzeba czekać bo nie ma na tę chwilę karetki... Przykład mojego śp. Teścia!
podpis użytkownika
Każdy myślący człowiek jest ateistą.
Rozważmy każdą z sytuacji osobno, zgodnie z przepisami polskiego prawa:
---
### **1. Ciężarówka z drogim towarem unika kolizji, rozbija się na poboczu. Rowerzysta nie ma OC.**
#### **Odpowiedzialność cywilna rowerzysty**
Rowerzysta, jako uczestnik ruchu drogowego, odpowiada za szkody wyrządzone z winy własnej na zasadzie winy (Art. 415 KC):
> „Kto z winy swojej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.”
Jeśli wymusił pierwszeństwo i to spowodowało wypadek, to zasadniczo ponosi odpowiedzialność cywilną.
#### **Brak OC a szkoda**
Rowerzysta nie musi mieć obowiązkowego OC (obowiązkowe OC dotyczy kierowców pojazdów mechanicznych). Jeśli go nie posiada, to za szkodę odpowiada osobiście z majątku prywatnego.
#### **Problem: brak majątku**
Jeżeli rowerzysta nie ma ubezpieczenia ani majątku (np. jest niewypłacalny), poszkodowany (czyli właściciel ciężarówki lub ubezpieczyciel) może mieć problem z wyegzekwowaniem odszkodowania.
#### **Alternatywa – czy działa ubezpieczenie ciężarówki?**
W praktyce właściciel ciężarówki może:
* **Zgłosić szkodę z autocasco (AC)** – jeśli miał wykupioną taką polisę,
* **Następnie ubezpieczyciel AC może dochodzić regresu** od sprawcy (rowerzysty), ale jeżeli ten jest niewypłacalny, może to być nieskuteczne.
---
### **2. Rowerzysta ginie pod kołami ciężarówki. Czy właściciel ciężarówki ma szansę na odszkodowanie?**
#### **Domniemanie winy kierowcy pojazdu mechanicznego**
Zgodnie z **Art. 436 §1 KC**, posiadacz pojazdu mechanicznego odpowiada za szkodę na osobie lub mieniu wyrządzoną ruchem pojazdu, chyba że:
* szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej,
* wyłącznej winy poszkodowanego,
* lub osoby trzeciej.
Śmierć rowerzysty nie przekreśla możliwości uzyskania odszkodowania przez kierowcę – ale **ciężarówka jako pojazd mechaniczny ma podwyższony reżim odpowiedzialności**.
#### **Możliwość wyłączenia odpowiedzialności – wyłączna wina rowerzysty**
Jeśli rowerzysta **jednoznacznie zawinił** (np. wjechał na czerwonym świetle lub wymusił pierwszeństwo), właściciel ciężarówki może bronić się, że szkoda powstała wskutek wyłącznej winy zmarłego. W takim wypadku:
* Nie ponosi odpowiedzialności karnej ani cywilnej,
* Może dochodzić odszkodowania za szkody (np. uszkodzenie pojazdu, ładunku).
#### **Skąd odszkodowanie?**
1. **Z OC rowerzysty (jeśli miał, np. w ramach OC w życiu prywatnym przy ubezpieczeniu mieszkania)**.
2. **Z jego majątku osobistego (jeśli pozostawił spadkobierców, np. rodzinę)** – ale to możliwe tylko w teorii, bo egzekucja z majątku spadkowego może być trudna i czasochłonna.
3. **Z własnej polisy AC właściciela ciężarówki** – i ewentualny regres wobec masy spadkowej rowerzysty.
---
### **Wniosek**
* W obu przypadkach właściciel ciężarówki **może mieć trudności z uzyskaniem pełnego odszkodowania**, jeśli rowerzysta był niewypłacalny i nie miał OC.
* W sytuacji śmierci rowerzysty kluczowe będzie **ustalenie winy** – jeśli wina leży wyłącznie po stronie rowerzysty, właściciel ciężarówki może być zwolniony z odpowiedzialności i dochodzić roszczeń.
---