@up
Dżimi to jeśli coś o tym wiesz to powinieneś wiedzieć że nie ma żadnego systemu że jak nie ma powietrza to hamulce się same blokują. Konstrukcja hamulca powoduje że gdy nie ma powietrza to hamulec jest zaciśnięty.
Tak na chłopski rozum:
1. Kiedy wciskasz pedał hamulca w ciężarówce to zawór spuszcza odpowiednią ilość powietrza z układu hamowania i hamujesz.
2. Kiedy puszczasz pedał hamulca to powietrze ze zbiorników (często widać takie bańki przy podwoziu ciężarówki) wlatuje do układu hamulcowego i zaciski się rozszerzają.
Dlatego właśnie ciężarówki po odpaleniu stoją 20 minut bo muszą napompować układ bo inaczej wszystkie hamulce są zaciśnięte i nici z ruszenia (nie mówię tu już o sprzęgle bo jego też nie wciśniesz jak nie masz napompowanego powietrza).
A jak żyjesz w mieście gdzie są światła to pewnie zauważyłeś że ciężarówka robi PSSS, bo spuszcza wlasnie powietrze z hamulców (włącza postojowy) i wtedy zaciski są zaciśnięte.
W ciężarówkach to sprężyny zaciskają hamulce a powietrze te sprężyny rozciąga aby nie hamowały
A nie wyhamował bo nie miał czym, czyli skończyły się okładziny cierne