mathiaz napisał/a:
W Programie "STOP!Drogówka" była identyczna sytuacja i Pan z drogówki stwierdził że ten kierowca to sobie może prawym pasem cały dzień po rondzie jeździć i trzeba mu ustąpić pierwszeństwa.
niedouczony glina był
Kodeks Drogowy
Oddział 4
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Art. 22.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.
Oddział 4
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Art. 22.
4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
Konstrukcja ronda, tj. "skrzyżowania o ruchu okrężnym" o co najmniej dwóch pasach ruchu, wskazuje, że kierujący jadący dookoła wyspy, np. w lewo, powinni zajmować pas wewnętrzny. Pas zewnętrzny powinien służyć dla pojazdów zjeżdżających z ronda. Już przed wjazdem na skrzyżowanie o kilku pasach ruchu kierujący powinien zająć odpowiednie miejsce na jezdni i w zależności od tego zajmować odpowiedni pas na obwiedni ronda - wedle zasady - im później opuszcza rondo, tym bliższy wyspy pas ronda. Niestety, faktycznie jest problem z częścią kierowców, którzy przezornie zajmują od razu prawy pas mimo kontynuowania jazdy przez kolejne zjazdy. W przypadku zjeżdżania z pasa wewnętrznego do wyjazdu z ronda, przepisy są jasne, należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się już na pasie zewnętrznym. Stąd dla bezpieczeństwa należy taki manewr wykonać w odpowiedniej odległości przed zjazdem, a nie w ostatniej chwili, praktycznie na wysokości zjazdu. Nawet jeżeli miałoby to spowolnić ruch na zajmowanym pasie ruchu jest dużo bezpieczniejsze niż wykonywanie gw🤬townych, czyli zaskakujących innych uczestników ruchu manewrów. Aby unikać sytuacji z "przezornymi" coraz częściej stosuje się na rondach kierunkowy strumień ruchu, gdzie jadący pasem zewnętrznym przy kontynuowaniu jazdy wokół wyspy jest zmuszony ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się pasem wewnętrznym. Sytuacja taka wynika z oznakowania poziomego na jezdni, a więc zgodnie z zasadą hierarchiczności, przepisy są w dalszej kolejności.
nie mogę linków wstawiać tekst z atucentrum wygooglajcie sobie