Wysłany: 
2023-07-25, 19:49
                                                                                                                , ID: 
6477961
                                                                                                                                    2  Zgłoś
                                                                                                                                         Zgłoś
                                                                                                                                                                                            
                                    @Halman   że zapomniał hamulców z bazy... 
Hamulce mogą się też przegrzać, np.  na stromym zjeździe. Wtedy działają bardzo słabo lub w ogóle. 
Dlatego w ciężkim sprzęcie, ciężarówkach, autobusach, pociągach itp., montuje się tzw. retardery, czyli hamulce dynamiczne albo "hamulec górski"  (hydrokinetyczne  lub elektromagnetyczne). Nie mają one elementów ciernych, a czynnikiem powodującym hamowanie jest olej (zasada działania podobna jak w automatycznej skrzyni biegów, tylko odwrotnie), albo pole magnetyczne (silniki indukcyjne ale też odwrotnie). W pierwszym przypadku olej jest chłodzony w chłodnicy oleju, w drugim przypadku najczęściej powietrzem). Retarder ma za zadanie wywołać opór mechaniczny, aby zmniejszyć prędkość obrotową w układzie napędowym (są montowane na sztywno pomiędzy skrzynią biegów, a wałem napędowym. Nie zaleca się jego stosowania na śliskiej nawierzchni, gdyż działa tylko na ciągnik (na koła napędowe) i może to doprowadzić do złożenia się (złamania) zestawu z naczepę/przyczepą.
Retarder nie może zastąpić tradycyjnych hamulców tarczowych/bębnowych, bo praktycznie nie działa przy bardzo małych prędkościach.