Rzecz nie w "zgniataniu", ale w absorbowaniu energii ewentualnego uderzenia.
Masz racje, tutaj chodzi o Impulsowe dzialanie Energi Kinetycznej. Chodzi bardziej o krotkotrwale miejscowe BOOM, a nie o czasowe zwiekszanie nacisku na caly kask.
Człowiek uderzający w ścianę z prędkością 80 km/h i waga 80kg ma energię kinetyczną około 19 753 J i z kasiem nic sie nie dzieje, moze tylko ryska.
Teraz Ciezarowka:
Ciezarowka Waga= 36t
F=M⋅g=36000⋅9,81≈353160N - Sila Potencjalna
Sila Nacisku Kol- 353 kN
Powierzchnia styku kol i kasku - ca. 0,005m2 (przyblizone)
Cisnienie nacisku- 70,5MPa
Teraz Energia jaka wystarczy aby zgniesc Kask o 5cm z taka waga ciezarowki.
Wzor: E=F⋅d=(p⋅A)⋅d=p⋅A⋅d
E=70,6MPa⋅0,005m2 ⋅0,05m=176,5J - Porownywalne z uderzeniem mlotka.
Ciśnienie z ciężarówki może miażdżyć lokalnie (jak prasa), ale nie niesie za sobą takiej ogólnej energii jak zderzenie samochodowe.
Ciężarówka go miażdży miejscowo (łamie go jak skorupkę). Kask wytrzymuje zderzenie, bo energia jest rozpraszana w czasie i przestrzeni.
Ciężarówka nie daje czasu – to miażdżenie, nie uderzenie. Kask działa jak amortyzator: im bardziej "miękko" rozkłada się zderzenie, tym lepiej chroni.
Ciężarówka nie "uderza" – ona miażdży, a na to żaden kask (nawet wojskowy) nie jest zaprojektowany.
Masz racje, tutaj chodzi o Impulsowe dzialanie Energi Kinetycznej. Chodzi bardziej o krotkotrwale miejscowe BOOM, a nie o czasowe zwiekszanie nacisku na caly kask.
Człowiek uderzający w ścianę z prędkością 80 km/h i waga 80kg ma energię kinetyczną około 19 753 J i z kasiem nic sie nie dzieje, moze tylko ryska.
Teraz Ciezarowka:
Ciezarowka Waga= 36t
F=M⋅g=36000⋅9,81≈353160N - Sila Potencjalna
Sila Nacisku Kol- 353 kN
Powierzchnia styku kol i kasku - ca. 0,005m2 (przyblizone)
Cisnienie nacisku- 70,5MPa
Teraz Energia jaka wystarczy aby zgniesc Kask o 5cm z taka waga ciezarowki.
Wzor: E=F⋅d=(p⋅A)⋅d=p⋅A⋅d
E=70,6MPa⋅0,005m2 ⋅0,05m=176,5J - Porownywalne z uderzeniem mlotka.
Ciśnienie z ciężarówki może miażdżyć lokalnie (jak prasa), ale nie niesie za sobą takiej ogólnej energii jak zderzenie samochodowe.
Ciężarówka go miażdży miejscowo (łamie go jak skorupkę). Kask wytrzymuje zderzenie, bo energia jest rozpraszana w czasie i przestrzeni.
Ciężarówka nie daje czasu – to miażdżenie, nie uderzenie. Kask działa jak amortyzator: im bardziej "miękko" rozkłada się zderzenie, tym lepiej chroni.
Ciężarówka nie "uderza" – ona miażdży, a na to żaden kask (nawet wojskowy) nie jest zaprojektowany.