Pewność jest, jak Audi stosowało to na masową skale w 1 989r a Fiat w 1986 to raczej nie ma wątpliwości kto był pierwszy.
Zasadna działania i podstawy techniczne są identyczne, TDI i Fiacie i Audi to mają bezpośredni wtrysk paliwa i to je najbardziej odróżniało od reszty ówczesnych diesli i było tym przełomem.
Choć fakt faktem, że to TDI od VAG znacznie bardziej wbiło się w świadomość większości kierowców bo tych aut jeździ i jeździło znacznie więcej.
Tym bardziej, że to data bardzo ważna w historii diesli.
"1897 – Prace rozwojowe silnika doprowadziły do uzyskania silnika o stosunkowo dobrych właściwościach eksploatacyjnych,
1902-1910 – Firma MAN wyprodukowała 82 stacjonarne silniki wysokoprężne DM12,
1903 – Zastosowanie pierwszego silnika wysokoprężnego do napędu statków i początek powolnego wypierania napędu parowego,
1908 – Uzyskanie wystarczająco precyzyjnej pompy wtryskowej oraz zastosowanie komory wstępnej,
1923 – Pierwszy ciągnik i ciężarówka napędzana silnikiem wysokoprężnym,
1934 – Pierwszy czołg z napędem diesla (7TP - Polski Czołg Lekki),
1936 – Pierwsze zastosowania w samochodach osobowych,
1937 – Pierwsze zastosowania do napędu samolotów, (Junkers)
1968 – Zastosowanie silnika wysokoprężnego ustawionego poprzecznie przez Peugeota w modelu 204.
1986 – Silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim (Fiat Croma TDid) zastosowany w produkcji wielkoseryjnej samochodów osobowych,
1993 – FIAT patentuje i wprowadza na rynek technologię common rail,
2004 – W krajach Europy Zachodniej udział nowo rejestrowanych samochodów z silnikiem wysokoprężnym przekracza 50%."
pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym