Wysłany:
2012-08-28, 23:15
, ID:
1367020
Zgłoś
silnik ułożony centralnie to rozkład masy najbardziej zbliżony do idealnego, a co za tym idzie, nawet na dużych mocach bardzo stabilny. Takim autem ciężko jest nie tylko iść bokiem, ale dachować, czy drzeć kapcia. Dlatego tak się robi większość ferrari, lambo, bugatti itd. To samo tyczy się bolidów F1.
Układ jest znakomity do samochodów sportowych i napędów 4x4 albo 4WD z większą mocą kierowaną na tył. Jest jednak rzadko stosowany z uwagi na małą ogólną wydajność i mijanie się z założeniem konstrukcji samochodu. Jak masz silnik centralnie to rezygnujesz z tylnych miejsc oraz bagażnika, czyli nie pojedziesz z rodzinką na wakacje.
Jednak w nowym trendzie samochodów z alternatywnymi źródłami energii powraca się do pomysłu.
BMW Vision - 5-osobowy z małym silnikiem spalinowym, zasilającym poprzez alternatory i akumulatory - 2 silniki elektryczne dużej mocy. Większość osprzętu schowana w grodzi między siedzeniami. Zalety - moc porównywalna z M3, nieduże spalanie, sporo miejsca dla pasażerów, doskonałe wyważenie. Wady: wciąż nieduży bagażnik, duży ciężar, zasięg na pełnej mocy niewielki.
Nowa Honda (Acura) NSX - silnik taki jak dawniej - 3,5 V6 VTEC umieszczony centralnie, zasilający przez alternatory 2 silniki elektryczne z przodu.
Zalety- bardzo zaawansowana technologia, odzyskiwanie mocy przy zakrętach i hamowaniu, dużo mjejsca w bagażniku z przodu (silniki elektryczne schowane są w kołach), wyważenie bliskie doskonałości, większy zasięg niż u poprzednika
Wady - niewiele mniejsze spalanie od poprzedniego NSX, brak miejsc z tyłu (2-osobowy)
Jak widać - celuje się w rozkład masy centralny. a do jeżdżenia bokiem wypuścili nam nową Toyotę i być może nowe Audi quattro się nada.
PS. Szacun za Prelude. Ja latam IV genem.